| Belépés |
 

 
  Untitled Document
 

OPEL történelem 7. rész

Az Opel Rekord „E” modell jellemzői

Az Olympia Rekord és Rekord szériákról szóló írássorozatunk utolsó felvonásához értünk. A két széria 33 évet élt meg együtt. Nagy utat tett meg ezidő alatt a világ, sok minden megváltozott. Amikor 1953-ban az első Olympia Rekord piacra került, egész Európa még csak lábadozott a háború utáni szegénységből. A nyugatnémeteknél 1954-ben, a bérből és fizetésből élők 80%-ának kevesebb volt a havi fizetése 300 márkánál, és az általában egykeresős átlagcsalád hivatalos létminimuma 250 márka havi jövedelem körül alakult. Ebben az időben, a német átlagpolgár egy6410 márkába kerülő Opel Olympia Rekordról, de még egy 3790 márkába kerülő VW Bogárról sem mert álmodni, és örülhetett, ha egy olcsóbb motorkerékpárra tellett a családnak. Az első Olympia Rekord modellnek ilyen körülmények között kellett boldogulnia a piacon. Mindezek tudatában kell értékelni, az egy év alatti 144 845 példányos értékesítését a modellnek.
Az utolsó Rekord, az „E” színre lépésekor 1977-ben, már igencsak mások voltak az életkörülmények és az autókkal kapcsolatos igények is. Amikor egy oldtimer kiállításon egymás mellett látunk több évtizedes különbséggel gyártott gépkocsikat, érdemes a műszaki adottságaikon, esztétikai értékeiken túl belegondolni abba, hogy saját korukban milyen szerepet játszottak az emberek életében. Egy az „E” modell mellett álló, hozzá képest kicsi, összemérhetetlenül kevesebb teljesítményt, komfortot nyújtó 1953-as Opel, a maga idejében sokkal inkább az álmok elérhetetlen és vágyott tárgya volt, mint fiatalabb márkatársa, a hetvenes évek végének német viszonyai között.
Az „E” modell, a korábbi éveket világszerte meghatározó olajválság lecsengésének időszakában született meg. Tervezői a gazdaságosságot, fogyasztáscsökkentést, a kényelmi-, ergonómiai adottságok javítását tűzték ki célul.
E1 modell gyártási időszaka: 1977 augusztus – 1982 augusztus között.
Karosszériaváltozatok: két- és négyajtós limuzin, Caravan-nak nevezett háromajtós és ötajtós kombi, háromajtós furgon.
Gyártott mennyiség:Az „E1” modellből összesen 967 064 db készült. Ebből limuzin769 086 db, azon belül 127 544 kétajtós, 641542 négyajtós. Caravan modellből összesen 167 501 készült, ebből 26 652 háromajtós, és 140 849 ötajtós és 30 477 furgon. Ezekből a számadatokból látható, hogy a németek kétajtós limuzin, háromajtós kombi imádata, legalább a középkategóriában, már lecsengőben volt, és a német piac „ajtóügyben” kezdett igazodni az európai általános trendhez.
Karosszériaméretek és önsúly: H/SZ/M: 4593-4620/1726/1420 mm, tengelytáv: 2668 mm, önsúly: 1100-1320 kg.
Az „E” karosszériája minden paraméterében kis mértékben nőtt az elődmodellhez képest.
Felszereltségi szintek: alapmodell minden karosszériaváltozatban;
„L” azaz luxus változat, két- és négyajtós szedánként, ötajtós kombiként; Berlina két és négyajtós szedánként, 1980 augusztusától ötajtós kombiként.
Opcionális „S” csomag: könnyűfém keréktárcsák, erősített padlólemez. Felárért hátul szintszabályozás. Belső kárpitozás piros, bézs, kék, fekete, sötétvörös színben.
Motorváltozatok és teljesítményük:
Az E1 modell benzinmotorjai a Rekord „B”-ben bemutatott un. CIH motorcsaládhoz tartoznak.
Négyhengeres benzinmotorok: 1,7N (60LE), 1,9N (75 LE), 2,0N (90 LE), 2,0S (100 LE), 2,0E (110 LE), négyhengeres dízelváltozatok: 2,0 (58 LE), 2,1 (60 LE), 2,3 (65 LE). Alegkisebb dízelmotoros modellt exportpiacokon pl. Olaszországban forgalmazták. A legkisebb 1.7N motoros változat csak 1980-ig volt rendelhető.
Sebességváltó: négyfokozatú manuális padlóváltó, háromfokozatú automata.
Futómű: Az elődmodellhez képest a legnagyobb változás, hogy a kocsi elől McPherson rendszerű felfüggesztést kapott.

Módosítások: 1981 júliusától, minden karosszéria változatra, elöl légterelő kerül, az „L” változatot átnevezik Luxusnak, Luxus felirattal az első sárvédőn,és más tükröket,hátsó lökhárítót kap. A Berlina változat széles oldalcsíkokat, gumicsíkos lökhárítókat kap. A velúrkárpitozás csak a Berlina változathoz választható. A Berlina kétajtós változata kikerül a kínálatból. 1982 áprilisában kihozzák az SR/E változatot két- és négyajtós szedán és ötajtós kombi karosszériával, kéttónusú fényezéssel.
Testvértípusok:Commodore C, Monza A, Senator A, Vauxhall Carlton, Holden VB Commodore, Chevrolet Rekord és Chevrolet Commodore Dél-Afrikából, Saehan Rekord Dél-Koreából.

E2 modell gyártási időszaka: 1982 október – 1986 június között.
Változások az E1 modellhez képest: A modell műanyag lökhárítókat, két centivel magasabb hátsórészt, laposabb motorháztetőt kapott, új frontrésszel. A karosszéria hat centivel hosszabb lesz, az orrész túlnyúlásának növekedése miatt. A kétajtós szedán, a háromajtós kombi, az SR/E változat, az 1,7N; 1,9N; 2,0N motorok kikerülnek a választékból, viszont újabb motorok jönnek.
Felszereltségi szintek: LS, GL, GLS, CD, GLS Exclusiv, Turing.
Motorválaszték: benzinmotorok: 1,8N (75 LE), 1,8S (90 LE), 1,8i kat (100 LE), 2,0S (100LE), 2.0E (110 LE), 2,2i (115 LE), dízelmotorok: 2,0 lit. (58 LE), 2,3 lit. (65-73 LE), 2,3 turbo (86 LE).
Kívánságra ötsebességes manuális váltó. 1984 novemberétől ABS. Felszereltségi szintek: LS, GL, GLS, CD, GLS Exclusiv, Turing.
Az E2 modell eladási darabszáma:összesen487 193 db.
Az E2 modell versenytársai: Ford Granada, VW Passat, Renault 20, FIAT Argenta, Peugeot 505.

Dr. Türr István

 
     
     
 
   
   
   
   
   
         
 
 
 
Home | Hírek | Kapcsolat | Hirdetések | Vendégkönyv | Fotógaléria