| Belépés |
 

 
  Untitled Document
 

OPEL történelem 2. rész

Opel Olympia Rekord P1

Az AMTS rendezvényen kiállítandó autóinkkal kapcsolatos ismertető írás sorozatot az Opel Olympia Rekord P1 modell bemutatásával folytatom.
Legelsőnek a modellel kapcsolatos „névmizéria” kérdéskörét szeretném érinteni. A gépkocsi eredetileg az”Opel Olympia Rekord P” nevet kapta. A névhez kapcsolt „P” betű, a karosszéria jellegzetes részét képező panoráma ablakokra utalt. 1959-ben, a gyártás utolsó évében, amikor az utód neve (Opel Rekord P2) valószínűsíthetően már megszületett, névváltoztatás történt. Az erősebb 1,5, és az új 1,7 literes motorokkal szerelt változatok nevéből már elhagyták az Olympia utónevet, viszont a P betűhöz hozzákapcsolták az 1-es számot. Így az 1959-ben kihozott változatokat már nem „Opel OlympiaRekord P”-nek, hanem „Opel Rekord P1”-nek nevezték. Az utókor viszont általában az egész szériát pontatlanul„Opel Olympia Rekord P1”-nek nevezi, illetve az Olympia változatot  Olympia P1-nek, függetlenül attól hogy ez így helytelen névhasználat. A következőkben ez az írás is a ma általánosan használt „Olympia Rekord P1” vagy rövidítve P1 elnevezést fogja használni.
A P1 modellt 1957. augusztus13-án, a rüsselsheimi Városházán mutatták be az Opel vezető munkatársai, az autós-szakújságíró társadalomnak. A Nyugat-Németország és Európa minden részéről odasereglett újságírókat meglepte és elismerésre késztette az új modell látványa. Olyan vélemények láttak napvilágot az autós lapokban, mint például „Bár az új autó legtöbb műszaki komponense az elődmodellben is megtalálható, ez az autó új csillagzat alatt született.”. Az újságírókat egyáltalán nem zavarta az amerikai stílus átvétele sem. Általános vélemény volt, hogy az 1955-ös Chevrolet Bel Air stílusának „európaizált” átvétele jó ízléssel, példamutatóan sikerült. Hát igen, Nyugat-Németország azt az időszakát élte akkoriban, amikor még nagyon menőnek számított az amerikai fogyasztói társadalom kellékeinek dizájnja, a hűtőgépektől, a porszívókon keresztül az amerikai gépkocsikig. Az Opelnek az új modellje,- kicsit -az akkor irigyelt és csodált Amerikát hozta el a németek életébe.
Az autós szakembereket nemcsak az autó dizájnja, hanem az elődmodellhez képesti méretnövekedése is meglepte. Már a P1 modell 1953-1957 között gyártott elődje sem volt kicsi a maga kategóriájában. Pl. a legfőbb konkurense, az 1952-től gyártott Ford Taunus 12/15 M széria 18,5 centivel volt rövidebb (4060 mm karosszériahosszával) az 1953-1957 között gyártott Olympia Rekordnál. A P1 megjelenésével ez a különbség jelentősen megnőtt, hiszen a P1 hossza 19 cm-rel nőtte túl saját elődjét. A P1 karosszéria méreteivel szinte egy kategóriát ugrott felfelé az elődjéhez képest, sok autós orgánum a P1 modellt már a felső középkategóriába sorolta. Amennyiben a P1 modell 4433 mm-es karosszériahosszát összehasonlítjuk más márkák modelljeivel, azt látjuk, hogy egy Mercedes 180-as, szabadszemmel nem látható mértékben, nem egészen három centivel nőtte túl, viszont a prémiumkategóriába tartozó Borgward Isabella négy centivel, a Ford Taunus 12/15M szériájának nagyobb testvére, a Ford Taunus 17M P2 modell pedig hat centivel volt rövidebb, mint a P1. Az Opel,figyelve az igények változására,az elődmodellnél kényelmesebb,tágasabb, nagy csomagtartójú gépkocsit kívánt piacra dobni. Hogy ennek az irányvonalnak az időszerűségét megértsük, néhány szót érdemes szólni a német társadalom életkörülményeinek változásáról. A negyvenes évek szegénységét, az ötvenes évek első felének szűkösségét a „Deutsche Wirtschaftwunder”, az emberi történelem egyik legnagyobb gazdasági növekedése, rövid időn belül elfeledtette a nyugatnémet társadalommal. Nyugat-Németország az ötvenes évek második felében jóléti álammá alakult, 1965-re pedig Európa legerősebb gazdasági hatalmává nőtte ki magát. A teljes foglalkoztatottság, az életszínvonal és életbiztonság nagymértékű és gyors javulása,magával hozta a fogyasztási javak vásárlásának felgyorsulását, és a vásárlói igények emelkedését. A bezártság hosszú évei után a németek már nemcsak a rokonaikhoz mentek látogatóba, hanem belföldi, sőt külföldi üdülőhelyekre vették az útirányt. Óriási divat lett a családi kempingezés, amihez gépkocsi, mégpedig megfelelő méretű csomagtartóval rendelkező gépkocsi volt célszerű. Az ötvenes évek végén, hétvégeken, és a nyári szabadságolások idején a Balti tengerhez, Nyugat-Németország festői tavaihoz, és Olaszországba véget nem érő autókaravánok indultak. A családokkal, csomagokkal megrakott,sokszor tetőcsomagtartós 25-30 lóerős VW Bogarak, 40 -45 lóerős Opelek, 40-75 lóerős dízel és benzines Mercedesek küzdötték fel magukat a Brenner hágó meredek szerpentinjein, hogy aztán leereszkedjenek mind forróbbá váló dobfékekkel az olasz tengerpartra. Tehát a jólét és a vele járó életmódváltozás a gépkocsival kapcsolatos igényeket is megváltoztatta. Nőtt az igény a tágas, családi használatra is kényelmes, nagy csomagtartójú gépkocsik iránt. Ezt a keresletváltozást reagálta le az Opel a P1 tervezésekor.
Az Olympia Rekord P1 gyártási, műszaki, kereskedelmi adatai:
Gyártási idő: Az Olympia RekordP1 kétajtós limuzin1957 augusztus - 1960 augusztus, négyajtós limuzin 1959 augusztus - 1960 augusztus, CarAVan és áruszállító 1957 október - 1960 augusztus, OlympiaP1 változat 1958augusztus - 1959 július, Opel 1200/1500-as 1959 augusztus -1962 december között.
Karosszéria változatok: kétajtós limuzin, négyajtós limuzin, háromajtós CarAVan (kombi), háromajtós kisárusszállító, a darmstadti Autenreith karosszériaépítőtől kabrió (25 db) és kupé (3db) változatok, és pick-up Dél Afrikából.
Az Olympia változat felszereltségéből hiányzik az oldalsó díszléc, kevesebb a karosszérián a krómdíszítés, a műszerfalról hiányzik az időmérő óra, a szivargyújtó, a kormányról a krómozott karika, nincs az utasülés előtt napellenző. Csak kétajtós limuzin karosszériával és 1,2 literes motorral gyártják.  Első sárvédőn nem Rekord hanem Olympia a felirat.
Opel 1200/1500-as változat: enyhén lehajló oldalsó díszléc a karosszérián, csak kétajtós limuzin karosszériával gyártják, és 1,2 literes motorral. Utastér fűtés 160 márka felárért.
Gyártási darabszám: összesen 824 606 db + 67 952 db Opel 1200/1500. Az összmennyiségből 450 000 db exportpiacokra ment, ebből 30 000 az USA-ba.
Karosszéria: önhordó karosszéria, méretei H/SZ/M: 4433/1616/1490 mm, tengelytáv: 2541 mm, nyomtáv elől/hátul: 1260/1270, tüzelőanyag-tartály: 40 liter,
Kormánymű: golyópályás kormánymű.
Futómű: Elől dupla keresztlengőkaros független futómű, csavarrugók, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítók, torziós keresztstabilizátor. Hátul merevtengely, félelliptikus laprugókkal, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítók.
Önsúly: 905-975 kg (kombi: 1000- 1015 kg).
Fékek: Hidraulikus dobfékek, 200 mm fékdob átmérő, hátsó kerekekre ható kézifék.

Motorváltozatok:
1957-1959 között gyártott 1,5 literes motor:
1488 ccm-es, vízhűtéses OHV motor,furat x löket: 80 x 74 mm.
Teljesítmény: 45 LE 3900 ford/percnél, legnagyobb nyomaték 98 Nm/2300 ford/percnél.
Kompresszió viszony: 6,9:1
1959-1960 között gyártott 1,5 literes motor:
1488 ccm-es, vízhűtéses OHV motor, furat x löket: 80 x 74 mm.
Teljesítmény 50LE 4000ford/percnél, legnagyobb nyomaték 106Nm/2100 ford/percnél.
Ennél a motornál a kompressziót 7,25:1-re emelték, és a hengerfejen, kipufogócsonkon módosítottak.
1959-1960 között gyártott 1,7 literes motor:
1680 ccm-es, vízhűtéses OHV motor, furat x löket: 85 x 74 mm.
Teljesítmény: 55LE 4000 ford/percnél, legnagyobb nyomaték: 120 Nm/2100 ford/percnél.
Kompresszió viszony: 7,25 : 1
1958-1962 között gyártott 1,2 literes motor:
1196 ccm-es, vízhűtéses OHV motor, furat x löket: 72 x 74 mm.
Teljesítmény: 40 LE 4400 ford/percnél, legnagyobb nyomaték 82 Nm/2500 ford/percnél.
Kompresszió viszony: 7,5 : 1
Sebességváltó: 3 +1 fokozat, 1-3 fokozat szinkronizálva.
Menetteljesítmények:
1957-1959 között gyártott 1,5 literes motorral: végsebesség: 125 km/h, gyorsulás 0-100km/h: 27 mp.
1959-1960 között gyártott 1,5 literes motorral: végsebesség: 128 km/h, gyorsulás 0-100km/h: 24 mp.
1959-1960 között gyártott 1,7 literes motorral: végsebesség: 132 km/h, gyorsulás 0-100km/h: 22 mp.
1958-1962 között gyártott 1,2 literes motorral: végsebesség: 115 km/h, gyorsulás 0-100km/h: 33 mp.
Módosítások a gyártási időszak alatt:
1958. évi módosítások a nyári leállást követően:
Belső visszapillantó tükör felkerül a műszerfal tetejéről a szélvédő felső peremére. Fém helyett műanyag napellenző-tartók, kabáttartó kampók. A külső, szélvédő alatti alumínium díszcsík meghosszabbodik, behajlik az ajtókig. Apró változtatás a hátsó lámpán. Ablaktörlők meghajtása már nem a vezérműtengelyről történik, hanem kétfokozatú villanymotort kapnak. Felárért kapható félautomata Olymat váltó.
1959. évi módosítások a nyári leállást követően:
Kihozzák a négyajtós limuzin változatot, alapfelszerelésként minőségibb tetőkárpittal, make-up tükörrel az utas ülés napellenzőjében, és kormányzárral.
Bemutatkozik az Opel 1200/1500-as.
Az 1,5 literes motor teljesítménye 50 lóerőre nő.
Vételárak:
Az Olympia Rekord kétajtós limuzin karosszériával, 1,5 literes motorral bemutatásakor 6385 márkába kerül, 1958-tól 6545 márkába. Az 1,7 literes motor felára jelképes 75 márka,a négyajtós változaté 500 márka. Az Olympia változat ára 5600, az 1200-as ára 5675 márka.
Összehasonlításul: 1957-ben, a 30 lóerős VW Bogár Standard változata 3750, az Export változat 4600 márkába került. Az 55 lóerős Ford Taunus 15M 1957-ben 6290, a 60 lóerős Ford Taunus 17M P2 modell 6850 márkába került.
A következő írásunkban az 1960-ban bemutatkozó Opel Rekord P2 modellről fogunk írni.

Dr. Türr István

 
  3. rész >>>>>>  
  Képek >>  
 
   
   
   
   
   
         
 
 
 
Home | Hírek | Kapcsolat | Hirdetések | Vendégkönyv | Fotógaléria