| Belépés |
 

 
  Untitled Document
 

Az Opel Olympia Rekord széria, és az 1953-1957 között gyártott modell bemutatása


Néhány szó az Olympia Rekord (1953-1963) szériáról:


Általánosságban néhány szó az Opel márka Olympia Rekord szériájáról. Az első modellt 1953 márciusában mutatták be, és további három ráncfelvarrás mellett, 1957 júliusáig gyártották.Akocsi új, un. pontonkarosszériája, az Amerikában divatos, és a GM-nél is futó stílust követte. Motorja pedig a háború előtti Olympia modelltől örökölt, abba 1937 végétől beépített, eredetileg a GM-nél kifejlesztett és használt, soros, hathengeres un. Stovebolt, köznyelven BlueFlame motor, négyhengeresre áttervezettváltozata volt. A sorozatgyártás beindításáig 15 prototípus, egymillió kilométert futott különböző éghajlati és útviszonyok között.
Az Olympia Rekordszéria első ráncfelvarrásával egy időben, azaz 1954 őszétől, piacra dobtak egyRekord utónév nélküli, „simán”Olympiának nevezett,kedvezőbb árú, alacsonyabb felszereltségű változatot is. 1957-ben mutatták be a nagyobb karosszériájú, panoráma ablakos „P” vagy „P1” kódjelű Olympia Rekord modellt, melyet 1960 júliusáig gyártottak. Ennek a modellnek is volt kedvező áru, Olympia változata. Utóbbi változatot váltotta, vele megegyező külsővel 1959-ben, az 1,2 literes motorral, egyes exportpiacokra 1,5 literes motorral készülő„simán” Opel 1200-asnak, ill. Opel 1500-asnak nevezett modell.Szólni kell az 1960-ban bemutatott Rekord P2 modellről, melynek szériákba besorolása nem egyértelmű. Az Olympia név elhagyása ennél a modellnél azt sugallja, hogy ez a modell már a későbbi Rekord sorozathoz tartozik, a P2 kód pedig azt, hogy még az előző sorozathoz. Az Olympia Rekord és a Rekord széria közötti szoros kapcsolatot jelképezi, hogy a P2, „A” és „B” Rekordok műszerfalán, az Olympia név továbbra is ott díszelgett, függetlenül attól, hogy hivatalos elnevezésükben már mellőzve lett az Olympia név. A P2 modell mellett még két évig kínálták a fentebb említett Opel 1200/1500-as változatot, majd átvette ezek helyét, a Rekord széria alá pozícionált, egy kategóriával kisebb Kadett sorozat első modellje. Az 1963-ban piacra kerülő Rekord „A” pedig már egyértelműen a Rekord sorozat modellje volt. Az Olympia Rekord sorozat egyes tagjai, a VW Bogarat követően, végig a német eladási listák ezüstérmesei voltak. Az 1953-57 között gyártott szériából összesen 582 924 példány, a P1 modell különböző változataiból 824 606 példány + 67 952 darab Opel1200-as, a P2 modell változataiból összesen 754 385 példány készült.
Az 1953-1957 között gyártott első Olympia Rekord modell bemutatása:
Első változat:
Gyártási idő: 1953 március – 1954 szeptember, 19 hónap.
Karosszériaváltozatok: kétajtós limuzin, kétajtós kabrió-limuzin,háromajtós CarAVan (kombi,1953 augusztusától), háromajtós áruszállító(1953 augusztusától).
Gyártási darabszám:limuzin és kabrió-limuzin: 113 966 db, CarAVan: 15 804 db, áruszállító: 6258 db összesen: 136 028 db. A kabrió változat darabszámára nincs külön adatunk.
Karosszéria: H/Sz/M: 4240/1625/1550mm, tengelytáv: 2487mm., csomagtartó 480liter, benzintank 35 liter.
Futómű:elöl dupla keresztlengőkarok tekercsrugókkal, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítókkal, torziós keresztstabilizátorral.  Hátul merevtengely, féleliptikus laprugókkal, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítókkal. Nyomtáv elől/hátul: 1200/1280mm.
Fékek: hidraulikus dobfékek, 200 mm fékdobátmérő, elöl Duplex fékek. Hátsó kerekekre ható kézifék.
Önsúly:895kg.
Motor: 1488ccm-es, soros négyhengeres, vízhűtéses OVH motor, teljesítménye 40 LE/ 3800ford./percnél,Forgatónyomatéka 94Nm/1900 ford/percnél, kompresszió- viszony: 6,3:1.
Sebességváltó: 3+1 fokozat, a 2.3. fokozat szinkronizálva.
Menetteljesítmények: Végsebesség 118 km/h, gyorsulás
0-100km/h: 35mp.
Fogyasztás: 10-10,5 l/100km.
Vételár: limuzin: 6410 márka, kabrió és CarAVan egyaránt 6710 márka. Manapság meglepőnek tűnik, hogy a kabrió változat mindössze 300 márkával drágább a limuzinváltozatnál.
Hogy a kocsi vételárat el tudjuk helyezni a korabeli nyugatnémet viszonyok között: 1954-ben, Nyugat-Németországban a bérből és fizetésből élők 80%-ának havi jövedelme nem érte el a 300 márkát. Egy átlagcsalád létminimuma pedig havi 250 márka volt,és jellemzően egykeresetű volt a családok többsége. A havi 300 márka jövedelemmel rendelkező család számára, egy Opel Olympia Rekord,de akár egy VW Bogár is elérhetetlen volt.Ez magyarázza, hogy miért szárnyalt ebben az időben a motorkerékpárgyártás, és indult be nagy elánnal a törpeautóeladás, bár a kilenc lóerős, 1954-ben 2470 márkába kerülő Messerschmitt KR 175-öst sem lehetett egyszerű összespórolni. Ezek a jövedelmi adatok magyarázzák azt is, hogy miért tartotta szükségesnek az Opel egy alacsonyabb árfekvésű, Olympia változat piacra dobását, az első ráncfelvarrással egyidőben.Mindezek tükrében kell értékelni az Opel Olympia Rekord eladási darabszámait.  1954-ben, a konkurens márkák közül az „oválablakos”, ebben az évben 25-ről 30 lovasra erősödő VW Bogár Standard 4150, az exportváltozat pedig 5150 márkába került. Egy 38 lóerős, 1,2 literes Ford Taunus12M modell6475 márkába, a „fapados” változat, aTaunus12 (M betűtoldalék nélkül) 5670 márkába került.
Az első ráncfelvarrás, modellév: 1955:
Gyártási idő: 1954 október -1955 július, 9 hónap.
Gyártási darabszám: az összes karosszériaváltozattal együtt összesen 144 587 db Olympia Rekord, ebből 106 561 db Limuzin és kabrió-limuzin, 19 707 db CarAVan, 5318 db áruszállító. Az Olympia változat darabszámáról nincs adatunk.
Változások a ráncfelvarrás előtti modellhez képest:
A ráncfelvarrott Olympia Rekorddal együtt bemutatták a VW Bogár és a FORD 12 (M betűjel nélküli modell) ellenfelének szánt, Rekord utónevet mellőző, Olympia modellváltozatot.Az Olympia modellben nincs a műszerfalon mechanikus időóra, az utasülés előtt napellenző, a karosszérián és műszerfalon krómdíszítések. 
Karosszéria változása: új, az 1954-ben kihozott Kapitän modellhez igazodó hűtőmaszk, nagyobb hátsóablak, új hátsólámpák.
Műszaki változások: a motor teljesítményének változása nélkül, növelték annak kompresszióviszonyát 6,3:1-ről 6,5:1-re, új golyópályás kormánymű, új gyújtáskapcsoló, mely a motorindítást is elvégzi. A ráncfelvarrás előtti modellen, a gyújtást slusszkulccsal, a motort lábkapcsolóval kellett indítani.
Vételár: induláskor az Olympia vételára 5850 márka, a többi változat árát a ráncfelvarrás nem érintette. Az Olympia 700 márkával került többe 1955 elsőfelében, mint a VW Export változata. 1955 elején kegyetlen árverseny indult a német autógyárak között, az Olympia Rekord árát levitték 5990, az Olympia árát 5250 márkára. A Ford Taunus 12 ára, 1955 elején 5350 márkára csökkent. A VW 1955 nyarán drasztikus árcsökkentést hajtott végre, de ez már az Opel következő ráncfelvarrás utáni modelljét érintette.
A második ráncfelvarrás, modellév: 1956:
Gyártási időszak: 1955. augusztus – 1956 július, 11 hónap.
Gyártási mennyiség:Olympia Rekord változatból összesen 144 587 darab készült, ebből limuzin változat 113 416 db.Az Olympia változat darabszámáról nincs adatunk.
Változások az 1955. évi modellhez képest:
Karosszéria változása:új hűtőmaszk, lökhárítóbabák elhagyása, a tető formája laposabb lesz,ezzel a kocsi magassága 20 mm-rel csökken.
Műszaki változások:akompresszió 6,9:1-re emelésével, amotor teljesítménye3900 ford/percnél 45 lóerőre emelkedik. A sebességváltó első fokozata is szinkronizálást kap. A kocsit tömlő nélküli abroncsokkal szerelik. Kormányzár kérhető, felárért.
Menetteljesítmények javulása:végsebesség 122 km/h, gyorsulás 0-100 km/h: 30 sec.
Vételár: Olympia Rekord Lim. 6150, Olympia változat 5410 márka.
Konkurencia:a Ford 1955 elején kihozta a Taunus 15M változatot, melyben az 1,5 literes motor 55 lóerős teljesítményével, felárért négyfokozatú váltójával, komoly teljesítményelőnybe került az Opellal szemben. A 15M ára 6375,ade luxe változat ára 6975 márka volt. A VW 1955 augusztusában a Standard változat árát 3790, az Export modell árát 4600 márkára vitte le.
Harmadik ráncfelvarrás,modellév: 1957:
Gyártási időszak: 1956 augusztus -1957 július, 11 hónap.
Gyártási mennyiség: Limuzin: 128 827 db, CarAVan 28 779 db, Áruszállító 7115 db, összesen 164 721 db Rekord Olympia. Az Olympia változat darabszámáról nincs adatunk.
Változások az 1956. évi modellhez képest:
A kabrió -limuzin változatot már nem gyártják.
Karosszéria:új hűtőmaszk, napellenzős fényszórók, új hátsólámpa, a tetőforma kismértékű módosítása.
Műszaki változások:a sebességváltó áttételeinek módosítása.
Menetteljesítmények változása:a sebességváltó áttételeinek változtatása révén, a 0-100 km/h gyorsulás 26 sec-recsökken.
Vételár:Olympia Rekord Limuzin 6260 márka, CarAVan 6560 márka. Az Olympia változat ára 5510 márka.
1957 augusztusában hozta ki az Opel az Olympia Rekord „P1” változatát. Erről a kiugróan sikeres modellről a következő írásom fog szólni.

 

Dr. Türr István

 
     
     
 
   
   
   
   
   
         
 
 
 
Home | Hírek | Kapcsolat | Hirdetések | Vendégkönyv | Fotógaléria